Wednesday, February 9, 2011

oh! guitar & fatwa mengenainya

Posted by aku bukan budak NERD | at 3:19 AM

Assalamualaikum..
serius! teringin sgt2 nak petik guitar
dlu aku penah bljar petik guitar nih ngan cimi (adk) aku.. sempat blajar beberapa hari dan sempat tahu beberapa steps je..uwaaa...lagu yg adik aku ajar dlu kalo xsilap lagu 'auntum in my heart' sila search kat mr google or pakcik utube..main lagu tu pun tak habis hahah. tp ok la rs puas sbb tahu sikit2 main guitar!haha poyo giler ayat..
ish! mst korg ckp org cm aku nih  reti ke main guitar?blh ke main guitar?tak haram ke main guitar??
ok ni fatwa yg sempat aku search kat forumcari :

Alat muzik bertali (gitar dsb) dan yang ditiup(seruling dsb) apakah dilarang? Betulkah begitu...? Jika ya, apa dalilnya? 

Menurut pendapat (penganalisa dalil dan madzhab) al-Qardhawi, nas-nas hadis yang mengharamkan alat musik tertentu spt seruling atau bertali itu adalah tidak benar atau ada kecacatannya. Ini juga berdasarkan pendapat al-Ghazali dalam kitab asSima' min Ihya' Ulumiddin. Alat musik adalah semata-mata alat, misalnya gelas adalah alat jika digunakan untuk meminum khamar atau susu. Mobil adalah alat yang digunakan untuk merompak atau bepergian sehari hari. Maka begitulah alat-alat musik boleh digunakan untuk kejahatan atau kebaikan.

Antara hadis-hadis yg ada kecacatan ialah:
#1: HR Bukhari dari Abu Malik ra," Akan ada segolongan dari umatku yang akan menghalalkan zina, sutera, arak dan alat muzik."
status Hadis: walaupun ia sahih Bukhari, tapi ia mudhtarib (bersimpang siur rawinya) dan mu'allaq (sanadnya terputus). Ahli hadits yang berpendapat demikian ialah Imam Ahmad, Abu Daud, Ibn Hazm, Abu Hatim, alHafeedz azZahabi dan alHafeedz Ibn Hajar Asqalani.
Kalimah mu'adzif dalam hadis di atas tidak disepakati sebagai yang dimaksud alat musik.
#2: HR Imam Hadits muttafaqun 'alaih,"setiap permainan yg dilakukan oleh seorang muslim itu adalah kebatilan kecuali sendagurai suami-isteri, berkuda dan memanah."
alHafeedz alIraqi: statusnya Mudhtarib juga
#3: Dari Aisyah ra,"Sesungguhnya Allah mengharamkan biduanita (hamba perempuan), menjual-belinya, menghargai dan mengajarinya."
Ibn Hazm (alMuhalla) hadis dha'eef
#4: HR Ahmad, Abu Daud, Ibn Majah
dari Nafi' bahawa Ibn Umar ra meriwayatkan bahawa Nabi saw menutup telinganya jika terdengar tiupan seruling pengembara (gembala).

Fatwa MUI pernah mengharamkan permainanan alat musik bertali. Tetapi fatwa itu telah ditarik-balik. Fatwa terkini dari Fatwa MUI adalah harus dan haram sekiranya dicampuri dengan maksiat atau melalaikan kita daripada beribadah kepada Allah dan menunaikan kewajiban-Nya.

Bagaimana pula hukumnya dengan alat-alat musik lain yang bunyinya lebih kurang sama dengan kedua jenis alat musik tersebut seperti keyboard  sebagaimana kita ketahui dapat mengeluarkan bunyi yang berbagai jenis termasukkah kedua alat muzik tersebut?  

Dr alImam Prof Yusof alQardhawi berpendapat hadis-hadis yg berkaitan haramnya alat musik tertentu semuanya tidak terlepas dari kecacatan. Ini kerana musik telah dibahaskan di zaman sahabat dan tabi'in. Maka hukum alat musik (baik dari alat atau penghasilan komputer) itu HARUS dan keharusannya bergantung kepada penggunaannya. Kecuali bila alat musik itu menjadi lambang kefasikan dan dinisbatkan kepad agama tertentu menurut pandangan uruf (budaya setempat).

ok.dah jelas kan??
ok. kalo ade peluang nak sgt smbg balik pelajaran yg tergendala dlu..hoho..
tp peluang tu cam tipis je sbb ma aku tak bg adik bwk balik guitar dia kat umah..adooooii..emm xpe2..akan diusahakan kemudian..hehe
ms blajar ngan adik dlu byk kpd amali..tak reti la nak bc code2 tu segala..kalo dah cam xtau sgt main hentam je..haha bunyi lain semacam je la kann...emm agaknya sbb tu kot ma xbg..hihihi..



guitar bgku..

  • tenang..rs mcm best je..
  • unik
  • minat
  • release tension.
  • seni
  • soul
  • ade style..woot!
suka mendengar music2 akustik..terutamanya guitar.
ade sape2 nak tlg mainkan guitar utk sy???xpon nak ajarkan scr free?? sila angkat hidung nge~

k dah.
benti dlu..nak maghrib dah
jmpa d entri yg akn dtg
wassalam
=)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
~ diriku warnaku hidupku - Designed by Mzzmiraa - Layout by My Blog Make Over - Author mizzmira :) ~